Segueix-nos:

< Tornar enrere

Política econòmica

20.02
2018
Xerrada sobre l'impost català sobre les begudes ensucrades

El passat dijous 15 de febrer, ha tingut lloc una xerrada sobre l’impost català sobre les begudes ensucrades, organitzada per la sectorial de Política Econòmica de les JERC.

L’acte va comptar amb la presència de Marta Espasa, Directora General de Tributs i Jocs de la Generalitat, a més de Doctora en Economia per la UB i professora titular d’Hisenda Pública a la mateixa universitat. També ens va acompanyar la investigadora Judit Vall, actualment directora de recerca del Centre de Recerca en Economia i Salut (CRES) de la UPF, doctora en Economia per la Universitat de Maastricht, que està realitzant un estudi sobre l’impacte que ha tingut l’impost sobre el consum de begudes ensucrades a Catalunya.

Aquest tipus d’impostos, en aquest cas impostos al consum de determinats productes, coneguts en economia com a impostos pigouvians, són impostos orientats a modificar el comportament dels consumidors per tal de corregir externalitats negatives. En aquest cas, l’externalitat negativa és la prevalença de l’obesitat, diabetis i malalties cardiovasculars  en un elevat nombre de persones, derivada del consum excessiu de sucre. Aquests impostos no tenen afany recaptatori sinó que volen canviar els preus relatius dels productes que graven, per tal d’encarir aquells productes dels quals es vol desincentivar el consum, i induir així un comportament més saludable en la ciutadania per evitar malalties en el futur (que a més porten alts costos mèdics aparellats).

Les ponents van explicar, d’una banda, tot el procés d’implementació de l’impost: com es va dissenyar per tal de fer-lo efectiu i amb unes càrregues administratives no gaire elevades, com ho van fer per poder incidir en el màxim en el preu que paguen els consumidors, com va rebre el sector agroalimentari i hosteler la mesura, etc. I de l’altra banda van explicar quins eren els efectes que es començaven a detectar després de l’aplicació de l’impost.

Cal destacar que l’impost català és el primer que obliga per llei als distribuïdors a traslladar tota la càrrega de l’impost al preu final que paguen els consumidors, per tal d’incidir al màxim en el consum.

Malgrat el poc temps que porta implementant-se aquest impost, ja s’observa un canvi substancial en els patrons de consum dels consumidors estudiats. S’observa que el preu s’ha traslladat efectivament al consumidor final i que aquests han reaccionat ràpid a la pujada de preu consumint menys les begudes que porten sucres afegits i substituint-les per les versions light o zero, o bé per aigua. Aquest estudi, amb tots els detalls, està encara treballant-se i sortirà en els propers mesos.

Marta Espasa, Directora General de Tributs Marta Espasa, Directora General de Tributs