< Tornar enrere

ACTUALITAT: NOTÍCIES

23.01
2010
Posicionament de les JERC en relació a la normativa del padró de Vic


1. Des de la nostra organització sempre hem defensat encarar el debat de la immigració amb claredat i transparència, assenyalant tant els beneficis i oportunitats com els inconvenients que poden causar els grans canvis socials com ho és la darrera onada immigratòria que hi ha hagut als Països Catalans els darrers 15 anys. Les polítiques d’immigració s’han de fer en base a una anàlisi el més objectiva possible de la situació, sense demagògia, populisme ni electoralismes, per tal de garantir les actuacions més eficients i eficaces i així assegurar el màxim benestar de la població, tingui l’origen que tingui.

2. Creiem que és necessari tenir mecanismes reguladors de l’entrada de persones al nostre país per tal de facilitar un procés segur, ordenat i el més favorable per a tots els actors implicats, persones que immigren i societat que acull.

3. Com a organització republicana apostem per un model d’integració a la societat catalana basat en els drets i deures de les persones, en què la interculturalitat i els valors compartits siguin els eixos d’inclusió en el nostre projecte nacional, sabent apreciar i incorporar els canvis resultants de la interacció entre persones de diferents cultures i procedències.

4. Valorem negativament la proposta de l’alcalde de Vic tant socialment, com políticament, com tècnicament. Per la banda social, perquè deixa sense cap tipus de dret reconegut en Salut i Educació a les persones immigrades en situació irregular, tot promovent l'exclusió i la indefensió socials d'aquest col·lectiu.
Políticament, ja que se centra el debat immigratori en aspectes que no són positius per tal de facilitar la integració de les persones immigrades i pot facilitar-ne l’estigmatització tot donant ales a discursos excloents provinents de la ultradreta.
I tècnicament perquè la proposta resulta estèril a curt termini ja que, si la intenció és reduir el nombre de persones immigrades que resideixin a la ciutat, no ho farà en el conjunt del país, i de fet, tampoc ha d’evitar que aquestes mateixes persones continuïn a la ciutat. A llarg termini, aquesta situació desembocaria en un desconeixement de la població real que habita la ciutat, amb els problemes que comportaria a nivell de planificació dels recursos públics necessaris per atendre les necessitats en educació i sanitat.

5. Creiem que l'Estat espanyol no afronta amb rigor i seriositat les pròpies lleis, passant la problemàtica als Ajuntaments i deixant-los sense empara real. L'Estat espanyol és en aquests moments el principal actor que desatén les seves responsabilitats en el camp de la immigració. Si el nostre país pogués definir i executar polítiques d'immigració en tota la seva globalitat, podríem tirar endavant mesures adaptades a la nostra realitat i desenvolupar sense fissures un model català de tractament de la immigració, tal i com l’expressem en el punt 3, tot tenint clar quin és el paper que ha d’adoptar cada administració segons les necessitats de cada nivell territorial.

6. Al mateix temps, lamentem que aquesta proposta pugui deixar a l’ombra la bona feina que s’ha fet a Vic en aquest sentit, que ha servit de model per a altres municipis o bé, per exemple, en les polítiques que s’hi han fet de foment de la interculturalitat entre la gent jove. Creiem que cal reconèixer aquest bagatge i no criminalitzar de forma gratuïta ni per interessos electoralistes tota una ciutat, on, recordem-ho, el fenomen de la immigració ha tingut un impacte més acusat que en molts altres llocs del país.

7. Per tots els motius esmentats, demanem la retirada de la mesura per part de l'Ajuntament de forma immediata. Pensem que les actuacions públiques en matèria d’immigració han d’anar enfocades cap a una millor ordenació legal del procés d’arribada de les persones immigrades, l’encarament sense reserves de la seva incorporació a la societat catalana a través de la interculturalitat i la interacció amb la societat acollidora, la garantia de serveis i recursos públics universals i, especialment, en la lluita contra l’economia submergida, autèntic efecte crida per a les persones que vénen al nostre país en situació irregular.