2017
Explorant noves i millors maneres d’educar
El passat dissabte 13 de maig, les JERC Gràcia juntament amb les JERC Sarrià-Sant Gervasi vam organitzar una xerrada amb posterior debat sobre una mirada educativa alternativa: l’educació lliure.
L’acte va ser tot un èxit. Malgrat la calor, vam comptar amb la presència de 35 persones vingudes de diversos àmbits: agrupaments escoltes, militants de JERC, professorat i gent que simplement s’interessa per l’educació. La xerrada inicial va posar les bases sobre què vol dir “educació lliure” i quines dificultats existeixen per dur-ho a la pràctica. Tot seguit, es van poder fer preguntes a les ponents, l’Andrea Nogués i l’Alba Gil (mestres implicades en aquesta mirada educativa). Seguidament vam tenir la sort d’anar a una sala més gran on va tenir lloc un debat en dos grups molt participatiu i enriquidor. Va acabar l’acte amb un pica-pica casolà elaborat per l’organització on vam poder seguir reflexionant en un ambient distés.
L’educació lliure, més que un mètode, és una actitud, una manera de veure l’educació que agafa elements de diverses pedagogues i moviments. Aquesta mirada es basa en un respecte profund cap als infants i joves on aquests poden ser realment qui són, sense rebre judicis, imposicions ni manipulacions innecessàries. Es respecta el ritme de cadascú ja que no cal que tothom faci el mateix. Hi ha molta llibertat, però també límits lògics que ajuden a tenir un ambient de tranquil·litat i seguretat on poder desenvolupar-se feliçment.
En aquesta mirada, es pretén treure la figura de l’educador/a com a dirigent que diu què s’ha de fer en cada moment, i transformar-la en acompanyant, aquella qui és el suport de l’infant o jove per poder desenvolupar-se segons els seus interessos i necessitats reals. Les acompanyants tenen plena disponibilitat pels infants i joves, però només intervenen si és necessari i confien en que els nens i les nenes aprendran tot allò necessari a partir del motor interior, ja que les ganes d’aprendre són innates.
Per tal de poder aprendre, cal que l’ambient sigui ric per tal que cadascú pugui escollir allò que necessita. Així mateix, l’acompanyament emocional té molta importància; no es pot aprendre si no es té un equilibri emocional. En la mateixa línia, els conflictes són una oportunitat per aprendre i és de cabdal rellevància que es treballin amb temps, serenitat i sense posar-se de la banda de cap de les persones afectades, elles han de trobar una solució que els satisfaci.
Després de l’experiència d’aquesta jornada i del seu èxit, les JERC Gràcia seguirem debatent sobre educació en els propers mesos. El següent repte és plantejar-nos com aconseguir que el sistema públic de la República Catalana doni cabuda a la diversitat de visions educatives que hi ha en el nostre país. Famílies que veuen que l’opció que voldrien per les seves criatures no és accessible per diversos motius, mestres que estan en desacord amb el projecte educatiu del centre on els ha tocat treballar a sorts, etc, són factors que fan baixar la qualitat de l’educació en la nostra societat. Així mateix, volem reflexionar sobre com abordar les diferents titularitats dels centres docents i com hauríem de distribuir les ajudes públiques.
Us esperem en les properes trobades que farem entorn aquests i altres aspectes de l’educació.
Per una educació pública i de qualitat, avancem!