ACTUALITAT: OPINIONS

< Tornar enrere
01.05
2018
Una mirada al bulling escolar

El dia 2 de Maig se celebra el Dia Mundial contra l’assetjament escolar, conegut també com a Bullying. Encara que durant els darrers anys ha agafat molt protagonisme, aquesta problemàtica que envolta les nostres escoles és a l’ordre del dia. El que ens porta a la següent reflexió: ¿Com pot ser que sent un tema tan tractat actualment encara hi hagi milers d’alumnes que pateixen abús escolar?

L’assetjament escolar o bullying es defineix com una conducta de persecució física i/o psicològica que fa un alumne contra un altre, a qui tria com a víctima d’atacs repetits. Aquesta acció, negativa i intencionada, situa la víctima en una posició de la qual difícilment pot sortir pels seus propis mitjans. La continuïtat d’aquestes relacions provoca en les víctimes efectes clarament negatius: ansietat, descens de l’autoestima i quadres depressius, que dificulten la seva integració en el medi escolar i el desenvolupament normal dels aprenentatges. Segons PISA 1 de cada 7 nens pateix bullying a l’escola. És per això que la OCDE ha reconegut el bullying com un problema greu que ha augmentat a partir de l’aparició de la tecnologia. A Catalunya la xifra de menors víctimes de bullying augmenta al 14% (2017) i, si augmentem el radi de visió, 1/3 nens al món pateix assetjament escolar segons UNICEF, no hi ha dubte que són dades escandaloses.

¿Quines mesures ens podrien portar a reduir aquesta xifra?

Actualment ja trobem programes i associacions que tracten l’assetjament a l’escola com NACE (No assetjament Escolar) que ja treballa amb famílies de tota Espanya o l’A.E.P.A.E (l’Associació Espanyola per la Prevenció de l’Assetjament Escolar) que tracten la problemàtica quan ja existeix i realitzen mesures de prevenció. Ara bé, ens estalviarem recursos, sofriments i esforços si s’invertís més en prevenció i educació.
Si ens informem més a fons, també podem trobar que diversos investigadors apunten a la importància de la relació familiar (pares-fills) per detectar situacions de risc, formació dels docents per actuar i prevenir casos de bullying i la presència d’equips interdisciplinaris a l’Escola, com mediadors, psicòlegs, Treballadors Socials.

Per tant, per erradicar aquests tipus de conductes hem de ser conscients que les mesures van més enllà de l’àmbit escolar:
Cal una bona conciliació entre àmbit familiar/laboral per poder dedicar temps i recursos als fills per prevenir i detectar situacions de risc, inversió en programes per formar als docents i donar visibilitat a la importància d’educar tota la comunitat. Tot això flueix si es fan polítiques educatives, laborals i socials adequades, per tant, com en qualsevol aspecte de la vida quotidiana la política té un paper rellevant.
Des de Jovent Republicà de Gramenet apostem pel desenvolupament de polítiques ètiques i eficients que siguin capaces de fer millorar les situacions dels menors a l’escola. A més instem a la comunitat escolar a la implicació i foment d’una bona gestió davant del conflicte i contribuir al desenvolupament social i personal dels alumnes.

PER UNA ESCOLA LLIURE D’ASSETJAMENTS, PROU BULLYING!

Font: Google images