< Tornar enrere

ACTUALITAT: NOTÍCIES

13.06
2020
A les escoles som iguals!

En ple segle XXI, a Catalunya encara podem trobar escoles que segreguen per sexes al seu alumnat, de manera que nenes i nens són educats en diferents edificis o espais. Una mesura recent del Departament d’Educació els hi ha retirat el concert a 11 centres del nostre país, dos dels quals es troben a la nostra ciutat.


L’educació és un dels grans pilars que sostenen la nostra societat. Ens educa la família, el professorat a les escoles i la societat que ens envolta, per això la metodologia que s'empra per a fer-ho és fonamental, ja que és la base que ens forma com a persones i això es veu reflectit en com vivim en comunitat. Així doncs, l’escola com a ens social, a més d’educatiu, treballa per ensenyar valors com el respecte, l’empatia i la igualtat.
 
Al nostre país els centres educatius segons la seva titularitat es classifiquen en públics, privats i concertats. Els públics són els que la seva titularitat correspon a l’administració pública (Departament d’Educació, Diputació, administració local i altres departaments); en els privats la titularitat recau a una persona física o a una persona jurídica; i finalment si és un centre privat però té ensenyaments sostinguts amb fons públics es denomina centre privat concertat. Aconseguir aquest darrer títol comporta que el centre hagi de seguir una sèrie de principis que proposa el Departament d’Educació, ja que hauran de mantenir una mateixa línia educativa.
 
Alguns dels principis que el Departament requereix per a rebre la denominació de centre concertat són: “satisfer necessitats d’escolarització d’acord amb la programació de l’oferta educativa” o "utilitzar normalment el català com a vehicle d’expressió en les seves activitats de projecció externa” d’entre altres. Darrerament s’ha aprovat una nova mesura publicada al Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) que demana “garantir la coeducació per mitjà de l’escolarització mixta” aquesta nova petició la cataloguen com a objecte d’atenció preferent.
 
Amb aquesta recent incorporació normativa ens trobem que 11 centres educatius del nostre país poden perdre el seu concert de cara al curs vinent, el 2020-2021. Aquests centres segreguen al seu alumnat per sexes, evitant així que treballin plegats i aprenguin a viure en una societat real i diversa. La  titularitat d’aquestes escoles prové d’institucions religioses de caràcter conservador, i això es tradueix en el fet que molts dels valors que incorporen al seu model educatiu no són els mateixos que té la societat actual. Avui dia a les escoles cal educar amb perspectiva gènere tot mantenint una visió interseccional, i aquestes escoles concertades no només diferencien l’alumnat pel seu sexe de naixement, sinó que també deixen a un costat a tothom que no tingui la mateixa creença religiosa, i no visqui en aquesta mateixa cultura, fet que comporta indirectament també discriminació racial.
 
L’any 1990 es va convertir en llei la Declaració Universal dels Drets dels Infants, d’entre els seus articles n’hi ha un que defensa que: “l'infant ha de ser protegit contra les pràctiques que puguin fomentar la discriminació racial, religiosa o de qualsevol altra mena”, aquest punt inclou tots els àmbits que l’envolten i per tant també a l’educació. Com bé sabem la segregació per sexes és un estil de discriminació, i com hem esmentat anteriorment no seria l’única discriminació que duu a terme l’escolarització religiosa conservadora, ja que tracta de diferent mode a grups d’individus per quelcom que els diferencia. Això provoca que quan aquests infants hagin d’interactuar amb el món exterior i la societat que els envolti, actuïn amb una sèrie de comportaments que poden derivar a desigualtats i discriminacions per raó de sexe, religió i cultura d’entre altres. Des del sector educatiu s’ha de treballar per a que els infants  creixin en valors positius i no són pas els que promulguen aquests centres educatius. L’objectiu ha de ser caminar cap a un món plural, integrador i que lluiti per la igualtat.
 
A Catalunya, com a molts països del món, fa temps que es lluita per a que dones i homes siguin vistos com a iguals, que tinguin els mateixos drets i que per tant, puguin rebre una mateixa educació. Aquests centres amb aquesta fragmentació sexual fomenten una discriminació entre els alumnes, ensenyant-los que no és el mateix ser home o dona i atorgant-los diferents rols que després es veuen reflectits al llarg la seva vida, i per tant acaben adoptant caràcters estereotipats i desiguals. Per a poder avançar en una societat lliure de diferenciacions cal deslliurar-nos d’aquestes pràctiques educatives i no subvencionar, fomentar o consumir espais que promocionin aquestes actuacions.
 
Defensem el model social que volem des de l’inici de l’educació. A les escoles nenes i nens som iguals!

Leyre Aguilar Bertrán
Militant del Jovent Republicà de l’Hospitalet

A les escoles som iguals! A les escoles som iguals!