2020
Nissan ha anunciat el tancament de les seves plantes de producció a Catalunya, deixant així 3.000 treballadors a l'atur i afectant més de 20.000 llocs de treballs indirectes, alguns veïns i veïnes de l’Hospitalet. Es constata que els interessos de les grans empreses no responen a les necessitats de la classe treballadora sinó els propis interessos econòmics.
Tot i que la planta de Zona Franca de Barcelona porta quasi 100 anys en funcionament, sent utilitzada durant aquests darrers 40 anys per l’empresa Nissan, els directius han decidit procedir al seu tancament, així com les plantes de Sant Andreu de la Barca i Montcada, malgrat l’esforç, la dedicació i el treball de la plantilla que ha portat l’empresa automobilística a assolir els seus reptes i èxits.
Davant d’aquesta situació injusta per la classe treballadora, els treballadors i treballadores han iniciat un seguit de mobilitzacions i protestes alhora que, juntament amb les administracions implicades i els agents socials i econòmics, treballen en establir una estratègia conjunta per protegir les famílies afectades, mentre s’intenta revertir la decisió.
És per això que no podem donar l’empresa per tancada, ni la lluita per acabada. Cal seguir exigint i reclamant els drets de tots els treballadors i les treballadores, i el Jovent Republicà hi serem per donar suport a aquesta lluita obrera. No ens valen les excuses, pel que reclamem que totes les institucions s’han de posar a treballar per cercar una solució efectiva, ja que no és una decisió que afecta només a Catalunya, sinó que també a l’Estat espanyol i a Europa.
Novament, amb situacions com aquesta, es fa palesa la necessitat de canviar els models que avui regeixen la nostra societat. Per una banda, cal denunciar les ajudes públiques per valor de 180 milions d’euros que Nissan a rebut atès el nombre de treballadors i treballadores però que, com veiem, incompleixen els acords posteriorment. D’altra banda, reivindiquem la urgència de derogar la reforma laboral del Partit Popular que retalla els drets de la classe treballadora.
En aquest sentit, cal definir millor les polítiques per atorgar els ajuts directes de les administracions a les grans empreses com Nissan, sent una proposta el canvi d’aquestes per participacions per poder tenir després capacitat d’incidència en la presa de decisions, com ha fet França amb una societat del mateix sector.
Pel que fa a la legislació laboral, ens trobem davant d’un nou exemple d’abaratiment en els acomiadaments dels treballadors i treballadores, així com en l’arbitrarietat de les companyies per aprovar Expedients de Regulació d’Ocupació (ERO). Cal recordar que amb la reforma laboral, el procediment d’aquest mecanisme d’acomiadament va ser simplificat, sent acceptat automàticament després d’un període de consultes. És necessari revertir la reforma perquè els ERO puguin ser aplicats únicament en situacions molt excepcionals, i sota l’aprovació de l’Autoritat Laboral, un fet que comporta una pressió afegida a l’empresari.
A més, proposem un nou model més sostenible que faci front a l’emergència climàtica així com un model empresarial diversificat que aposti per la diversificació de les grans empreses, sent capaces de produir més d’un sol bé o producte, com ja han fet altres fàbriques d’automòbils que en els darrers dies també han fabricat respiradors homologats per fer front a la crisi sanitària de la COVID-19, o que en mesos anteriors havien apostat per produir vehicles elèctrics, aprofitant el 100% de capacitat productiva de la planta.
En conclusió, cal replantejar el model basat en l’oferta i la demanda per aconseguir respondre a les necessitats reals del bé comú, posant els interessos de l’economia en mans de les dependències públiques i de la sobirania popular, no de l’economia privada que ens vol sotmesos.
Un cop més, som al costat de la lluita obrera. Som defensant el dret al treball digne!
Jovent Republicà de l’Hospitalet