2017
El nostre militant Joan Carles Canela ha escrit aquest article que explica la nostra proposta i el nostre posicionament, paral·lel al d'ERC Poblenou, amb l'actual model de "Super-illa" que no s'ha dut a terme com s'havia d'haver fet, provocant un gran malestar al veïnat.
Aquest article s'enmarca també en aquesta campanya de publicació periòdica d'articles d'opinió de tots els militants de les JERC Sant Martí, si voleu llegir l'anterior clickeu aquí
L'article també va ser publicat fa uns dies al web d'ERC Poblenou-Besòs, si voleu llegir l'original clickeu aquí.
El projecte de la ‘Super-illa’ al Poblenou ha suposat la primera aplicació en trama Cerdà d’una idea prevista des de temps enrere, la pacificació dels carrers de la ciutat. Una pacificació de zones i barris que contempla la creació d’espais reservats a les activitats de caire veïnal, diferenciant uns carrers de circulació perimetrals que suporten gran part del trànsit rodat que travessa la ciutat i zones d’ús local per als residents amb un major aprofitament de l’espai públic existent. L’ús de les noves tecnologies i una nova concepció de ciutat dels segle XXI, conjuntament amb la lluita contra la problemàtica de la contaminació –tant ambiental com sonora-, havien de ser alguns dels principals reptes del projecte, que aspira a estendre’s a tota la ciutat. L’actual implementació de la ‘Super-illa’ per l’actual govern municipal ha deixat, però, un regust agredolç. La mala gestió del projecte n’ha compromès, considerem, la idea original i el seu propi nom. A continuació volem detallar algunes de les principals mancances que des d’ERC Poblenou – Besòs i JERC Sant Martí detectem en un model de pacificació que, en la seva concepció i principis, sentim com a nostre i defensem.
En primer lloc és un fet la falta d’informació als veïns de la zona, mancant tot tipus de procés participatiu veïnal o d’informació amb antelació de l’inici de la prova pilot. S’havien realitzat en el passat anuncis sobre la possible ubicació del projecte en altres zones, i fins i tot una prova pilot d’un dia a la zona de Pere IV, però cap a la zona finalment afectada. En segon lloc, la improvisació, que ha estat una tònica de tota l’actuació, iniciant-se amb la manca d’un procés d’informació i consulta als veïns i continuant, entre d’altres, amb múltiples correccions del model implantat inicialment, com la del carrer Roc Boronat, posteriorment reobert en sentit muntanya-mar a petició de TMB –ja que s’hi preveu el pas del futur V25-, i que demostra la manca d’adaptació al territori de la ‘Super-illa’. Aquesta previsió escassa, unida també amb la manca d’inversió inicial –no existeix una partida pressupostària suficient per a les obres-, i les actuacions parcials en mobiliari urbà, arbrat o paviment s’han considerat per part de la ciutadania i dels residents com un “nyap”, aconseguint distorsionar l’idea de mobilitat i pacificació inicial del model de 'Super-illes'.
Trobem en tercer lloc els aspectes viaris. Accions com el tall de Pere IV ens resulten poc comprensibles tractant-se d’un eix compartit entre diferents barris a potenciar i que, en la seva reforma actualment en marxa –tot just al costat de la prova pilot- contempla la circulació de vehicles. També la existència del que s’ha anomenat ‘bucles’ (els girs que expulsen els cotxes que entren a la ‘Super-illa’ en la primera cruïlla) ens resulta poc pràctica, apostant per altres mesures d’urbanisme tàctic com les que es poden observar en carrers com Enric Granados. En el cas de la bicicleta la ‘Super-illa’ ha suposat la desaparició dels carrils bici ja consolidats de Ciutat de Granada i Sancho de Avila, passant a competir aquesta per l’espai de “lliure circulació” amb peatons, mobiliari urbà i cotxes, molts cops en contra direcció, fet que considerem un pas enrere i que comporta certs riscos per a tots.
Són els punts anteriors alguns dels aspectes que ens porten a ser crítics amb l’actual model implantat. El propi concepte de prova pilot que la ‘Super-illa’ i el govern municipal brandava hauria de ser suficient per a admetre processos de diàleg i participatius entre les entitats més favorables i més contràries a l’actual model que han sorgit, els partits, l’Ajuntament i qualsevol altre interessat en fer propostes de millora. La ‘Super-illa del Poblenou’ hauria de ser el germen de la futura pacificació de la ciutat del segle XXI i no una oportunitat perduda. Des d’ERC i les JERC persistirem en la presentació de propostes alternatives de millora, donant també suport a les demandes veïnals i consultes que s’organitzen des del territori.