2018
Ahir es va aprovar per unanimitat la proposta de resolució al Consell Nacional de les Joventuts d’Esquerra Republicana contra la cosificació de les dones i l’obertura d’establiments sexistes. La proposta de resolució presentada per les JERC Baix Llobregat i Assemblea Nacional de Dones posa èmfasi en la necessitat de seguir treballant per construir una societat feminista, socialment justa i garant dels drets de totes les dones.
La cosificació de les dones és un concepte sorgit del moviment feminista que denuncia l’ús que es fa de les dones en particular o de la seva imatge per a finalitats que no les dignifiquen com a éssers humans. Aquest concepte, sorgit els anys setanta, segueix vigent a conseqüència d’una societat consumista que ha situat les dones com a mercaderia.
Fa unes setmanes vam veure com Hooters, una cadena americana de restaurants que es fa dir "breastaurant" (restaurant dels pits), s'instal·lava a Castelldefels amb total impunitat. Recentment Hooters ha protagonitzat polèmiques per utilitzar la imatge de les seves cambreres com a principal reclam. A través de multinacionals com aquesta, de la indústria de la moda, dels mitjans de comunicació o del sector cinematogràfic s'han consolidat una sèrie de rols on les dones apareixen com un objecte per encisar els homes amb un patró estètic establert.
És un fet absolutament normalitzat i incorporat en l’esquema mental que tenim com a societat. El patriarcat, com a model social imperant, és l’encarregat de mantenir en una posició de submissió a les dones i de menystenir-les per imposar el poder dels homes, i troba en la cosificació una via perfecta per situar les dones en aquesta posició de desigualtat.
Per això, les Joventuts d’Esquerra Republicana defensem la ruptura de la societat heteropatriarcal en la qual vivim, trencant amb els estereotips que agredeixen i pressionen a les dones, reduint-les i menyspreant-les. A més, rebutgem l’obertura i el funcionament d’establiments d’oci, comerços i restaurant que utilitzin el cos de les dones com a reclam publicitari i l’ús d’un llenguatge o publicitat sexista.