Segueix-nos:
< Tornar enrere

MEDI AMBIENT I POLITICA TERRITORIAL

2008
Comunicat de les JERC sobre la sequera a Catalunya i en contra el transvassament del Segre.

Arran de la sequera perllongada que està patint el Principat i les picabaralles entre govern i oposició de la setmana passada sobre la possibilitat de transvasar aigua des del curs alt del Segre, a través de la galeria de serveis del Túnel del Cadí, cap a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, les Joventuts d’Esquerra Republicana de Catalunya manifestem:

• En un país on la manca de precipitacions s’està convertint en un mal crònic, juntament amb el fet que la població del principat ha augmentat en un milió de persones des de l’any 2000 i, per tant, la demanda d’aigua de boca es va incrementant, la situació de sequera serà cada cop més habitual i cal buscar-hi solucions a llarg termini.
  • La política de satisfacció de la demanda ha arribat al seu límit. Per exemple, actualment aquesta política està provocant una gran pressió ecològica sobre la conca del riu Ter, que aporta quasi la totalitat del seu cabal a l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
  • Cal un debat serè de tots els partits i entitats locals per fer una gestió integrada de l’aigua a tot el Principat, enfocada a gestionar la demanda, l’estalvi i la recerca de noves fonts de proveïment i tècniques de reutilització que permetin alleugerir la pressió sobre les conques donants.
  • Som contraris als grans transvasaments d’aigua entre conques, ja que creen dependència exterior i negligeixen els límits ecològics de cada territori. No obstant, ens fem partíceps de la necessitat d’aportar la suficient aigua de boca per a satisfer la necessitat de l’Area Metropolitana en situacions d’escassetat d’aigua puntual, sempre i quant comptin amb l’aprovació de la majoria d’actors de totes les conques implicades i respectin la integritat ecològica i social de la conca donant.
  • Com a societat avançada que viu en una àrea propensa a les sequeres, cal que el Govern de la Generalitat recolzi els projectes de R+D+i per fer de Catalunya un país capdavanter en l’aprofitament de noves fonts d’aigua (aigües pluvials, grises...) i, sobretot, en l’estalvi.
  • Reclamem al Govern de la Generalitat de Catalunya que lideri un Pacte Nacional de l’Aigua, per tal que la gestió d’aquest recurs tan valuós no sigui objecte de debats partidistes.

Barcelona a 27 de març del 2008.