L’increment de les taxes universitàries del govern espanyol no només és una altra mesura involucionista de retallada de drets socials, sinó que amenaça greument el futur dels nostres joves.
El decret aprovat el passat 20 d’abril fa recaure la factura universitària sobre els estudiants en forma d’increment de preus per a cursar estudis de grau i màster. Sense una adequada política de beques, això suposa que només els qui disposin dels recursos necessaris podran accedir a l’educació superior.
Aquesta reforma se suma a una dramàtica retallada en els pressupostos d’enguany en recerca i universitats. Una prova més de quin és el model de desenvolupament econòmic del Partit Popular, que en cap cas respon a les necessitats d’un sistema català de recerca i innovació que ja és una referència al sud d’Europa.
Des de les JERC considerem que:
- El coneixement i la formació són dos pilars fonamentals per a poder superar aquesta crisi avançant cap al model de país que volem.
- El país no es pot permetre que la formació esdevingui un privilegi, sinó que cal lluitar per la igualtat d’oportunitats per als nostres joves.
Per tot això, hem de defensar una universitat pública i de qualitat per a als Països Catalans. La nostra educació i el nostre futur no tenen preu!
Preguntes sobre la universitat pública catalana
Quines retallades ha patit la universitat catalana el curs 2011-2012?
Aquest curs s'ha iniciat amb un augment de preus doble. Per una banda, s'ha augmentat el cost del crèdit en l'IPC + 4%, és a dir, un 7,6%. Per una altra, s'han augmentat el cost de les taxes que cada universitat aplica a les matriculacions per tal de compensar la reducció d'aportacions de la Generalitat (va ser la mateixa Generalitat que va proposar que pugessin aquestes altres taxes, és a dir, les universitats s'han vist pressionades pel Govern a fer aquest increment). Això porta al següent increment de preus de matricula segons universitat:
Font: Consell d'Estudiants de Catalunya – CEUCAT (www.ceucat.cat).
Paral·lelament s'ha augmentat el cost de la tercera matriculació a una mateixa assignatura, passant de les 1,5 vegades el cost (un +50%) a les 3 vegades el cost (un +300%).
Si bé la Generalitat havia obligat a les universitats a fer previsions plurianuals (4 anys) en base a un increment de l'IPC+4% de les taxes cada any, ara tot plegat ha resultat no servir per a res amb les noves retallades aplicades pel govern central, que afegeixen inestabilitat a unes universitats que en les condicions actuals estan perdent tota capacitat de decisió.
I quines retallades l'amenacen el proper curs 2012–2013?
El proper curs l'alumne assumirà el 25% del suposat cost de la matrícula, suposant un increment del 66% del cost, si considerem que actualment cobreix el 15% del cost total del grau. Els alumnes repetidors arribaran a pagar d'un 30% a un 40% (mínim i màxim), alhora que terceres matrícules pujarien entre un 60% i un 75%, i les quartes entre un 90% i un 100%. Els preu dels màsters s'incrementaran fins a pagar el 50% del seu cost, mentre que avui se'n paga un 30%. A més, el tram de les beques Erasmus que ofereix l'Estat espanyol baixaran de 62,2 milions fins als 36,8 milions, afectant especialment els estudiants catalans, que tenen menor tram autonòmic ja de forma històrica (un aspecte més del dèficit fiscal). Finalment, el Ministeri proposarà a les autonomies que les universitats exerceixin un control més estricte del seu dèficit i forcin l'equilibri pressupostari, induint doncs a la intervenció estructural de les mateixes i anul·lant a la pràctica l'autonomia universitària.
Quin és el cost real que paga l'estudiant?
A l'hora d'anunciar les retallades s'ha donat per bona la xifra del 15% del cost total de la seva titulació que l'estudiant paga de mitjana. Tot i que en l'apartat anterior hem utilitzat aquesta xifra, és un valor fals utilitzat per a justificar el preu suposadament baix que cada estudiant paga en el moment de la matrícula. Aquest valor del 15% es genera en considerar les taxes universitàries (269,8 M€) respecte del total de la despesa de les universitats catalanes (1.504,2 M€). Si bé aquest valor ja suposa un 18% a Catalunya (doncs el 15% és per a tot l'Estat; una altra escletxa de dèficit fiscal), no reflecteix la inversió feta estrictament en els graus i els màsters que cursen els estudiants, doncs les universitats duen a terme moltes més activitats que no incideixen de manera directa en la docència.
Font: Sindicatura de Comptes de Catalunya, Informe 16/2011.
I quines beques té l'estudiant?
El programa de beques de la Generalitat de Catalunya en el present exercici es van incrementar menys d'un 25% respecte de l'increment total del preu de la matrícula. És a dir, per cada punt superior a l'IPC (un 4% extra total) es va desviar a beques tan sols un 1%, negant així que cobreixin l'augment general (que va ser, sumat a l'IPC d'un 7,6%). Així, doncs, el pressupost destinat a les Beques Equitat haurà de ser un 75% superior si el Govern té un compromís real, com diu als mitjans, d'invertir l'increment de taxes en beques. Val la pena recordar també en un moment com l'actual que tot i ser una competència exclusiva de la Generalitat des de l'estatut de 1979 el govern espanyol encara no ens ha transferit la gestió de beques universitàries.
Més info a:
http://www.jerc.cat/noticia/5378/per-una-educacio-publica-i-de-qualitat-prou-retallades
http://www.jerc.cat/noticia/4237/29f-vaga-estudiantil-sortim-al-carrer
http://www.esquerra.cat/actualitat/aragones-les-beques-que-ofereix-el-govern-son-insuficients-per-compensar-laugment-de-taxes