< Tornar enrere

ACTUALITAT: NOTÍCIES

23.12
2013
Comunicat de les JERC Barcelona respecte l'augment de les tarifes del transport públic per al 2014

Davant la notícia de la pujada d'un 5 i 8% per a la T-10 i la T-50/30 anunciada per l'Autoritat Metropolitana del Transport, les JERC Barcelona manifestem que:

  • Durant els darrers anys s’esta produint paradoxalment una reducció de l’ oferta de transport públic mentre els preus dels títols continuen pujant per sobre l’IPC. Els mes perjudicats som els i les joves, en tant que gran part dels serveis reduïts corresponen a la reducció de la freqüència del NitBus i al servei nocturn de FGC de divendres i dissabtes.
  • Necessitem fidelitzar els i les usuàries del transport públic mitjançant una oferta tarifària més atractiva, que bonifiqui a qui més viatja.
  • L’augment desmesurat d’un 8.4% en la T-50/30 no ajuda a aquesta fita, en tant que suposa un augment acumulat del 50% entre els anys 2001 i 2014.
  • Durant els darrers anys, l'ATM ha desenvolupat un deute de més de 140,9 milions d'euros provocat tant per la reducció de l'aportació del govern espanyol a l'ens, com per la construcció de grans infraestructures com la L9. Això fa que els i les usuàries cobrim aproximadament un 50% dels ingressos de l'ens, quan només haurien d'aportar la quantitat equivalent generada per les despeses d'explotació del servei, no les generades per les infraestructures.
  • L'augment reiterat del preu de la T-10 durant els darrers anys no ha contribuït a que més usuàries utilitzin altres títols de llarga durada. El govern augmenta el preu dels títols més utilitzats, amb un objectiu merament recaptatori per tal d’eixugar el deute de l’ATM.
  • Denunciem que el govern català baixi el preu dels peatges de titularitat pública mentre no augmenta els descomptes al transport públic, la qual cosa una vegada més beneficia al transport privat respecte al públic.

Per tant, les JERC Barcelona proposem:

  • La simplificació tarifària mitjançant la implementació de la T-Mobilitat que va anunciar el govern català, tot integrant parcialment el servei de Bicing al sistema tarifari.
  • Mentre el govern no implementi la T-Mobilitat, reclamem que s’apliqui la proposta intermèdia feta per la PTP (Plataforma pel Transport Públic) amb la creació d’una T-Ambiental.
  • Mentre el govern no implementi la T-Mobilitat reclamem una possibilitat de pagament fraccionat dels abonaments de llarga durada com la T-Jove o la T-Mes.
  • Descomptes transversals per als i les joves, no només en un abonament trimestral, com la T-Jove
  • Que durant la setmana de la mobilitat, el transport públic sigui gratuït, amb l’objectiu de guanyar nous i noves usuàries.
  • La creació de la nova llei de finançament del transport públic, que eviti que els usuaris haguem de fer-nos càrrec dels costos de construcció de les infraestructures i del deute que l’ATM ha contret, quan sobre el preu del bitllet només haurien de recaure els costos de gestió.

Les JERC Barcelona sabem que en un moment de crisi com l’actual, el transport públic és essencial per a les classes populars en tant que suposa l’única opció per a la mobilitat de molts ciutadans. El portaveu de les JERC Barcelona, Max Zañartu, ha manifestat que “no pot ser que gairebé 90 anys després de l'obertura de la primera línia de Metro, encara no hi hagi una llei que en garanteixi un finançament just. No podem permetre que la manca d'inversió de les administracions en l'ATM recaigui en un major cost per als i les usuàries”. Zañartu ha criticat que “és inadmissible que davant dels greus episodis de contaminació que reiteradament pateix la ciutat, el govern de CiU redueixi el preu dels peatges de titularitat pública, mentre apugi el preu del transport públic”