2021
En plena crisi econòmica, ecològica i social, torna a córrer la brama de les suposades bondats que ens portaria l’ampliació de l’aeroport del Prat i la seva conversió en un node internacional.
Aquesta ampliació és totalment inviable sense afectar les zones agrícoles i humides, protegides per la Xarxa Natura 2000, del Delta del Llobregat. Estem davant d’un espai sota una enorme pressió humana i a la vegada estratègica per fomentar la sobirania alimentària i la biodiversitat en una zona tan densament poblada com l’Àrea Metropolitana de Barcelona. L'hàbitat generat per la llacuna litoral de la Ricarda és insubstituïble, si es perd, desapareix una de les zones humides més importants de la Mediterrània Occidental, una ferida de ciment irrecuperable. Una enèsima ferida que pot afectar en cascada la qualitat biològica de l’ecosistema que conforma.
AENA, un cop més, s’esforça a presentar un projecte de compensació mediambiental d’un patrimoni inigualable. Així mateix, el presenta amb el total descrèdit d’haver-lo incomplert les darreres vegades. A més a més, s’ha de tenir en compte que qualsevol mesura proposada en aquest sentit anirà en perjudici del Parc Agrari del Baix Llobregat i, per tant, en contra de l’avenç cap a la sobirania alimentària.
D’altra banda, davant el context de canvi climàtic en què ens trobem i el conseqüent augment del nivell del mar, és una temeritat fer una inversió d’aquestes característiques a una plana deltaica. L’assecament dels aqüífers per la seva sobreexplotació i l’augment de superfície urbanitzada pot induir-ne la salinització. Això sumat als cada cop més recurrents temporals podria fer que en pocs anys tota la zona fos inundable i, per tant, no apte per als usos que s'hi projecten.
També és important tenir present que l’augment del trànsit aeri vindrà associat a un indestriable creixement de les emissions de gasos d’efecte hivernacle. Un impacte pel qual no existeixen mesures eficaces de compensació a hores d’ara. Alhora, no hi ha actualment cap perspectiva de descarbonització en el sector de l’aviació. Ni a curt, ni a mitjà termini.
Per tot plegat, considerem que ampliar l’Aeroport del Prat de Llobregat va absolutament en contra del compliment de tots els compromisos presos com a país en matèria d’emissions, foment de la biodiversitat i lluita contra el canvi climàtic.
Tampoc considerem que la solució sigui desviar part del trànsit aeri a aeroports com els de Girona o Reus per poder acollir més vols transoceànics a Barcelona. Malgrat que així evitem la destrucció de sòl agrícola i protegim el Delta, seguiríem apostant per un model econòmic insostenible a nivell tant social com mediambiental. Cal tenir present que al voltant del 80% dels turistes de Barcelona hi arriben en avió, provocant el 75% de la petjada de carboni del sector turístic català. Constituir un major node al Principat només agreujaria aquesta situació atès el major consum de combustible d’aquests vols i la seva impossible substitució per mitjans de transport més sostenibles com ara el ferrocarril.
Al contrari del que s’afirma, apostar per aquest model no aporta riquesa, ans al contrari, és promotor de desigualtat social. En primer lloc, cal posar en relleu que malgrat que tan sols al voltant de l’1% de la població mundial agafa vols intercontinentals, aquests suposen el 50% de totes les emissions de la mobilitat aèria. I en segon lloc, com hem pogut comprovar amb la pandèmia, el turisme de masses és un sector econòmic fortament gentrificador i inestable. Això aboca a milers de treballadors dels Països Catalans a la temporalitat i la precarietat. De fet, les comarques amb una economia més especialitzada i dependent en el sector turístic com són el Baix Vinalopó, la Marina o la Selva Marítima, sempre són les que registren les dades de major empobriment de la nostra nació.
En definitiva, un cop més, el Jovent Republicà ens posicionem decididament en contra del projecte d’ampliació de l’Aeroport del Prat i d’altres projectes homòlegs existents a la nostra nació com l’ampliació de l’aeroport de Palma o el port de València. Les obres només beneficiaran a uns pocs i, per contra, tindran un greu impacte social i mediambiental. El jovent dels Països Catalans apostem per un model respectuós amb el territori i que suposi una alternativa al model gentrificador i precaritzador vigent!