2008
La consellera d’Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila, acompanyada de la presidenta de l’Institut Català de les Dones (ICD), Marta Selva, i el degà del Col·legi de Periodistes, Josep Carles Rius, ha presentat aquest matí una campanya de sensibilització i prevenció adreçada a noies i nois amb el lema “EnRaona. Talla amb els mals rotllos. Per unes relacions lliures de violència masclista”.
L'objectiu de la campanya és fer arribar a la població jove i adolescent de Catalunya missatges que els puguin ajudar a detectar i allunyar-se de conductes de domini, possessió, control i agressivitat, que poden aparèixer en les primeres relacions sentimentals i que són naturalitzades a la nostra societat com a inherents a les relacions entre dones i homes.
“EnRaona. Talla amb els mals rotllos. Per unes relacions lliures de violència masclista” juga amb la grafia i significat de la paraula EnRaona i en la resolució d’un possible conflicte de parella en 3 etapes: pensar, enraonar i tallar. La campanya fomenta la reflexió (raona) davant les situacions en què apareix la possessió, la gelosia i el control; la cultura del pacte i diàleg (enraona) davant dels conflictes, i el trencament (talla) davant les primeres manifestacions de violència.
En l’acte de presentació s’ha realitzat la signatura del conveni de col·laboració entre l’ICD i els representants dels mitjans de comunicació que aporten desinteressadament els espais per a la difusió de la campanya a través de la premsa escrita, la ràdio i la televisió. La campanya compta amb la col·laboració de 56 mitjans de comunicació i 5 xarxes de ràdio i televisió, la qual cosa significa el suport d’aproximadament 250 mitjans de comunicació.
La consellera d’Acció Social i la presidenta de l’ICD han agraït la col·laboració dels mitjans de comunicació en la difusió d’aquests missatges de prevenció de la violència masclista i han destacat la importància que representa el seu compromís en la sensibilització contra qualsevol forma de violència que coarti la llibertat de les dones.
També han demanat l’adhesió dels mitjans de comunicació a la necessària renovació dels imaginaris culturals i socials que encara justifiquen unes relacions de parella que imposen als homes uns models de possessió i domini que neguen l’autonomia de les dones.
La campanya consta de dos espots, dues falques radiofòniques i dues gràfiques (per a la presa i la publicitat exterior) que són una versió actualitzada d’una campanya realitzada l’any 2005, on es veuen diverses converses entre joves sobre diversos aspectes de les seves relacions de parella. Es distribuiran per tota Catalunya i pels centres educatius un total de 33.600 cartells.
La seva difusió tindrà lloc entre els dies 15 de novembre i 5 de desembre, en el marc de la commemoració el proper dia 25 de novembre, del Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència envers les Dones. En l’acte d’avui també s’ha presentat el Manifest “La violència masclista: un problema de totes i tots”, subscrit per la Generalitat de Catalunya, les Diputacions i la Federació de Municipis de Catalunya i l’Associació Catalana de Municipis i comarques.
També s’ha donat a conèixer el programa de la jornada de debat “Talla amb els mals rotllos. Aportacions des la cultura juvenil a la prevenció de la violència masclista”, que organitzen l’Institut Català de les Dones i la Secretaria de Joventut el proper dia 27 de novembre. La reunió comptarà amb la participació, entre d’altres, de l’antropòleg Manuel Delgado, l’actor Joel Joan, i la cantant Mai.