2020
Com ja va sent tradició els joves del partit independentista donen el tret de sortida a una campanya que busca sensibilitzar sobre les conseqüències del consumisme al qual ens veiem abocats durant la campanya de Nadal i, posteriorment, el període de rebaixes. Aquest any, i fruit de la situació actual provocada per la pandèmia de la COVID-19, posen el focus en la defensa del comerç local i de proximitat.
La lògica capitalista en la qual estem immersos ens aboca en un constant i desmesurat consumisme. Aquesta pràctica es multiplica en el període nadalenc i al llarg de la campanya de rebaixes. Aquest fet genera un greuge en diferents esferes de la societat que, a continuació, ens desgranen.
La crisi econòmica del 2008, la liberalització del període de rebaixes del 2012 i l’actual crisi derivada de la Covid19 estan provocant grans estralls a la població treballadora i al petit comerç. En aquest sentit, es fa evident un imparable tancament de milers de negocis dels nostres barris a la vegada que les grans marques s'estan enriquint cada vegada més a costa dels seus treballadors i dels consumidors. Durant la campanya nadalenca es fomenten les compres desproporcionades a grans plataformes per tal de poder complir les “expectatives nadalenques”.
A més, l’enriquiment de les grans empreses i plataformes no només ve donat per la cultura del consum desmesurat. El capital utilitza les relacions desiguals pel que fa a l’accés dels mitjans de producció i la precarització del mercat laboral per treure’n el màxim rèdit possible. Així doncs, els contractes precaris, la temporalitat, els sous miserables i, en general, les condicions laborals pèssimes esdevenen una realitat per milers de joves. Aquest fenomen, que, segons afirmen, s’incrementa durant la campanya de Nadal, condemna a la classe treballadora a una creixent pauperització i precarització.
Tenint en compte que estudien un fenomen social, el Jovent Republicà posen un altre element en el punt de mira, la qüestió del gènere. Com ja porten denunciant des de fa temps, les grans empreses utilitzen la cosificació de la dona i els rols de gènere per tal d’incrementar vendes. Aquestes pràctiques fomenten la cultura patriarcal i fomenten cànons i estereotips irreals, poc sans i, que en cap cas, representen la totalitat de la societat.
Les diferents crisi que travessen la nostra societat no només són de caire econòmic i sanitari, també ambiental. Cada vegada és fa més palpable que el sistema capitalista ens aboca a un col·lapse mediambiental sense precedents. Aquest és fruit del món que ens han construït: dependència de les energies no renovables, ús desmesurat dels plàstics, globalització, etc. I això es reflecteix en tot el procés productiu i comercial de les grans empreses del capital. La petjada ambiental de molts productes electrònics, cosmètics, alimentaris, etc. ens aboca, encara més, al col·lapse que mencionàvem. .
Per tots aquests motius però també per molts d’altres, el Jovent Republicà del Baix Besòs i Maresme donen el tret de sortida a una campanya que comença avui 18 de desembre i que busca posar de manifest el que suposa la petita i mitjana empresa pel nostre país.
Els joves busquen conscienciar sobre el paper d’aquella botiga que tots tenim als nostres barris, que és, al cap i a la fi, aquella que innova i crea nous negocis alternatius facilitant a l’accés a productes de proximitat produïts en condicions laborals que tenen en compte les necessitats de la classe treballadora i que mantenen unes polítiques de sostenibilitat territorial més favorables.
En un moment en què aquest sector lluita per sobreviure davant les grans multinacionals i grans superfícies que arraconen el petit comerç, el Jovent Republicà aposta per polítiques que garanteixin la conservació d’aquell comerç que sempre ha pensat en petit, en la seva gent i en mantenir unes condicions dignes que plantin cara a un capitalisme salvatge que, segons afirmen, en aquestes dates és indomable.