2021
Article del regidor del Jovent Republicà a Mataró, Carles Porta, en relació amb el final del peatge de la C32.
El 31 d'agost serà un dia històric per a la comarca del Maresme, 50 anys després de la inauguració de l'autopista C32, aquesta deixarà de ser gestionada per una empresa privada que ha cobrat religiosament peatge. De fet és el peatge més antic i un dels més cars de l’estat.
En primer lloc, és de justícia agrair a totes les persones que han lluitat per aixecar aquest peatge, com han sigut el moviment No Vull Pagar o Preservem el Maresme. El Jovent Republicà hem aixecat en diverses ocasions les barreres dels peatges d'Arenys i de Vilassar, la darrera vegada per la campanya del Referèndum de l’1 d’Octubre. Ahir com avui el jovent reivindiquem, també, la nostra voluntat de prendre el control de les infraestructures de Catalunya. Celebrem que una infraestructura tan important per les nostres vides deixi d’estar en mans d’ABERTIS, una empresa milionària de l’IBEX35. Sorprenentment ABERTIS ha obtingut uns resultats econòmics d’uns 514 milions d’euros aquest darrer 2020, el que suposa un increment dels beneficis en un 59% respecte a l’any anterior (abans del descens dràstic de la mobilitat a causa de la pandèmia).
En els darrers anys i especialment aquest estiu ens ha quedat palès que vivim en una situació d'emergència climàtica. Es requereixen solucions urgents i eficaces des de la perspectiva territorial, el Maresme és un paratge únic i fràgil que cal protegir. Sense cap ànim de culpabilitzar a qui agafa el seu vehicle privat per anar a treballar perquè no té cap alternativa possible. El nostre deure és treballar per oferir-ne, com també ho és esforçar-nos perquè el teixit productiu de la comarca no perdi competitivitat. Per aquests motius exposats cal trobar un finançament just per sufragar els costos de manteniment d’aquesta via, i no només això, també finançar el transport públic perquè sigui el millor.
Tenim molts altres fronts oberts a la comarca. El primer és la NII, la qual trinxa els municipis de costa i està clarament sobrecarregada de vehicles, amb la contaminació acústica i atmosfèrica que comporta. Hem d’incloure la seva pacificació, tan al Baix com l’Alt Maresme, en aquest debat conjunt de mobilitat i infraestructures.
D'altra banda, la gran infraestructura de transport públic a la comarca és el tren. El traçat de les vies maresmenques daten de mitjans de segle XIX, construït arran de costa, i a ple segle XXI la durada del trajecte és la mateixa o superior. El futur augment del nivell del mar i la necessitat de cosir els pobles de munt i de dalt urgeixen el trasllat de la via del tren per l’interior. Sense oblidar una altra gran necessitat de comarca i de país, el projecte de tren orbital que ha d’unir des de Mataró, el Maresme amb els Vallesos fins a arribar al Garraf. Hem de trobar la manera de fer realitat aquests grans projectes.
Aprofitem l’oportunitat única que representa el final de la concessió d’ABERTIS. Totes les administracions han de treballar amb un objectiu clar i realment compartit: Prioritzar un transport públic de qualitat, que les nostres infraestructures compleixin les nostres necessitats i establir un finançament segons l’ús i les capacitats de cadascú. La generació dels nostres pares va créixer amb l'establiment del primer peatge de l'estat espanyol, nosaltres treballem perquè la nostra generació i les següents visquem amb una mobilitat sostenible, justa i equilibrada territorialment.
- Carles Porta
- 22/12/2024
- t: @@carlesporta
- b: